2 ladiesonatandem.reismee.nl

Van Thorton-le-Moor naar York 72 km.

Ach.... het regent weer... Alles lekker droog en nu kan alles lekker weer nat worden. Lies vind het niet zo erg, die kan goed haar nieuwe jas uitproberen. We gaan eerst naar Thirsk, we MOETEN weer over zo'n A-weg, heb ik een hekel aan. We zitten dan als enige fietser op een heel drukke weg... op een gegeven ogenblik zag ik ook in mijn spiegel { elke fiets zou moeten worden uitgerust met een spiegel } veel geweld achter me komen en er is net ruimte naast de weg. Ik rem en zet hem stil ver in de kant. 3 Grote vrachtwagens en 1 gewone auto.. met een noodgang.. blij dat ik van die weg af was. Dan zegt maps dat we van de weg af mogen en ik ga ook graag. We komen echter weer bij een boerenerf... en dan gaat het vaak van kwaad naar erger, En nu met die regen, straks lopen door het natte gras... we gaan verder en zo maken we wel wat kliometertjes meer.

We komen om kwart over 9 in een schattig dorpje, Thirsk, home van James Herriot. kijk die dierenarts kennen we allemaal nog. Daar willen we wel naar het museum. Eerst maar even koffie halen in een gezellig tentje op het plein. Dan mogen we de bagage in het ticketoffice zetten van het museum en onze Maggie, de "Iron Lady" , zo hebben we de tandem gedoopt, op 'bevel"van William {WS} , die mag buiten blijven, jawel stromende regen.. Lekker het museum in en genieten van de vele herinneringen die boven komen drijven. Is de moeite waard. Dan inmiddels lunchtijd en jawel het regent nog, We zoeken diezelfde tent weer op en zitten weer in hetzelfde hoekje..

Het is nu toch wel tijd dat we de resterende 40 km gaan overbruggen. We willen tenslotte ook nog wat van York zien. In Thirsk worden we even de verkeerde kant op gewezen en daardoor, ja weer.. op een A-weg.. maar nadat Lies bijna dacht dat we onze fietsroute al voorbij waren , komt het bordje in zicht en is ze weer gerustgesteld. Nog even begint het weer heel hard te regenen.. in het koffietentje hebben we sokken aangetrokken met plasticzakjes eronder.. het glijdt wel maar mijn voeten blijven droog. fijn.. maar dan zo"n 10 km voor York is het droog. In York kwamen we toch wat koud en rillerig aan, rijden wat door het leuke stadje, doen boodschappen, wijn voor onze host en Lies gaat handschoenen kopen! Dan is het bijna 6 uur en gaan naar ons gastadres, zij waren niet voor die tijd thuis van hun werk.

We komen terecht bij Johan en Maria Turkenburg. Maria heet van oorsprong van Diepen en komt uit Ursem. Nou ja.. hij doet research hier aan de Universiteit van York, ze werken hier al vanaf hun studententijd en ook zij heeft scheikunde gestudeerd, maar heeft zich om geschoold in de pedagogiek en ook in die materie is zij weer Dokter geworden. We lopen half bij de buren het pad op toen we hoorden dat we daar niet moesten zijn maar even terug.. grappig om dat hier in het Engelse land zomaar te horen.

En weer hebben we een superavond met alle gesprekken over en weer , lekker gegeten, fijne kamer, leuke mensen. Toch een topdag!